Karin Hogenboom & Tanja Stevens – Geef Je Ogen De Kost

Karin Hogenboom

Karin Hogenboom leert je om te gaan zien zonder bril of lenzen en helpt je om van je oogklachten af te komen. Ze is gezonde ogenexpert en weet welke stappen je kunt zetten om je ogen weer fris, helder en vitaal te krijgen. Ze begeleidt je bij het afbouwen van bril of lenzen, de boosdoeners die veel spanning geven in de ogen. Ze leert je letterlijk anders te gaan kijken.

Voeding is een belangrijke pijler onder de aanpak van Karin. Voeding in de breedste zin van het woord: dat wat je eet is van levensbelang, maar ook de aarde, het licht en de duisternis voeden je ogen. En ogen die goed gevoed en gezond zijn, zien helder. Karin helpt je weer plezier te krijgen in het zien en leert je de geheimen van een hele nieuwe blik op de wereld.
Naast het experimenteren met de verrukkelijke recepten in dit boek kun je bij Karin op diverse manieren, via live evenementen en online, beginnen met het genieten van het zien en het beter maken van je oge
Kijk op www.volzicht.nl en download het gratis ebook Zeven tips om goed te gaan zien.

Tanja Stevens

Tanja Stevens is natuurgeneeskundig gezondheidstherapeut, voedingsdeskundige en Chapter Leader van de Weston A. Price Foundation. Ze heeft een passie voor voeding en gezondheid en die loopt als een rode draad door haar leven. Ze leest over deze onderwerpen alles wat los en vast zit en volgde vele cursussen.
Ze deed een opleiding tot voeding-, gezondheids- en levenswijzeconsulent, en daarna de HBO-opleiding tot gezondheidstherapeut aan de Europese Academie voor natuurlijke gezondheidszorg.
De rugzak vol kennis die Tanja heeft verzameld wil ze met je delen, omdat ze stellig gelooft in de helende kracht van voeding en in het zelfgenezend vermogen van de mens. Dat doet ze door mensen in de praktijk te laten ruiken, proeven en zien wat je allemaal met voeding kunt doen. Als eten lekker en leuk is, wordt iedereen namelijk vanzelf enthousiast. Daarom geeft Tanja individuele begeleiding, lezingen en workshops, en deelt ze haar kennis nu via dit boek en de vele verrukkelijke recepten die erin staan.
Is het aanpassen van je eetpatroon alleen niet voldoende, heb je daar hulp bij nodig? Dan kan Tanja je diepgaander ondersteunen met behulp van de natuurgeneeskundige therapieën die ze aanbiedt in haar praktijk.
Ga voor meer informatie naar www.gezondgestel.nl

Dit receptenboek Geef je ogen de kost is ontstaan uit een bondgenootschap tussen voedingsdeskundige Tanja Stevens en Karin Hogenboom. Tanja begeleidde als kok in de zomer van 2016 een van de VolZicht ogencursussen in Zuid-Frankrijk. “Wat hebben ze samen een plezier gehad en wat kan Tanja verrukkelijk koken! Geniet van Tanja’s overheerlijke gerechten, allemaal klaargemaakt volgens de principes van Weston Price.”

RECEPT: Beestenbottenbouillon

Klaarzetten
grote pan/slowcooker (hoe groter de pan, hoe meer bouillon je in één keer kunt maken
om bijvoorbeeld in porties in te vriezen)

Ingrediënten
Je hebt botten nodig, zoveel dat je minimaal de halve pan vult. Kijk of je aan botten
kunt komen van grasgevoerde, biologische dieren en gebruik wat je kunt krijgen:
mergpijpjes, knieën, ribben, schenkel, staart, poten. De botten met kraakbeen geven
het meeste gelatine af, zoals knieën, poten en ribben, botten met vlees zorgen voor een
lekkere smaak, zoals ossenstaart en schenkel. Een mix van beide is dan ook ideaal,
lekker en gezond.
water (bij voorkeur gefilterd)
appelazijn
groenten (wortel, selderij, uien, prei)
kruiden (laurierblad, korianderzaad, peperkorrels, tijm, rozemarijn, knoflook,
kurkuma, peterselie)
Keltisch zeezout

Bereiding
Spoel de botten kort af onder koud water.
Voor een goudbruine kleur en wat meer ‘gourmet’/smaak kun je de botten van tevoren
roosteren, in de oven op 200 graden, een half uur, tot ze bruin kleuren. Niet te donker
laten worden.
Zet de botten onder water en voeg een scheutje appelazijn toe. Laat een half uur staan.
Zet in zijn geheel zonder af te gieten op laag vuur, of bereid de bouillon in de slowcooker.
Als het water kookt, vormt zich schuim aan het oppervlak. Dit schep je er met een zeef
of schuimspaan zoveel mogelijk vanaf.
Voeg nu de groenten toe (het laatste kwartiertje pas de verse tuinkruiden als peterselie).
Dan zet je de pan op een warmteverdeler/plaatje/lage temperatuur (of kook in de
slowcooker, lekker makkelijk) en laat 10-24 en maximaal 48 uur opstaan.
Zeef de bouillon, haal het merg uit en het vlees van de botten, dit kun je naderhand
weer aan de bouillon toevoegen. Als je liever een heldere bouillon hebt, kun je het
vocht door een doek gieten voordat je verder gaat met verwerken.
Je kunt nu de bouillon zo drinken, of er een groentesoep van maken door verse groenten
toe te voegen en op smaak te brengen met Keltisch zeezout en peper.
Zet de bouillon die je niet direct gebruikt in glazen potten in de koelkast, daar kun je
de bouillon makkelijk een week bewaren. Als je meer maakt dan je in een week
gebruikt, vries je het overschot in.
Wil je de bouillon invriezen, houd er dan rekening mee dat hij uitzet. Vul daarom de
container die je gebruikt nooit tot de rand.
De vetlaag die bovenop stolt als de bouillon afkoelt, zorgt voor een langere
houdbaarheid. De bouillon wordt op natuurlijke wijze afgesloten van zuurstof. De
vetlaag kun je gewoon mee opwarmen, of eraf scheppen en het vet gebruiken om in
te bakken.
Vind je de bouillon te vet smaken, voeg dan een beetje citroen of limoensap toe.
Je kunt de botten eventueel nog een keer gebruiken. Je herhaalt dan bovenstaande
stappen met de botten die je hebt overgehouden. Deze tweede trek is vaak minder
smaakvol, o.a. omdat het vlees nu ontbreekt. Gebruik hem daarom bij voorkeur om je
rijst, risotto, knolgewassen of (pseudo)granen in te koken, om stoofpotten mee te
maken, of dikke soepen als de courgettesoep en de knolselderij-brandnetelsoep.